Cusco: het centrum van onze aardbol #incastyle - Reisverslag uit Cuzco, Peru van jesseenjeroen - WaarBenJij.nu Cusco: het centrum van onze aardbol #incastyle - Reisverslag uit Cuzco, Peru van jesseenjeroen - WaarBenJij.nu

Cusco: het centrum van onze aardbol #incastyle

Door: Jeroen en Jesse

01 November 2015 | Peru, Cuzco

Eindelijk, we zijn in een warm gedeelte van Zuid-Amerika aangekomen; Arequipa. Na bijna twee weken in de kou van Cusco te hebben doorgebracht, zijn we daar ook wel aan toe. Eindelijk korte broek en korte mouwen!

Twee weken Cusco was overigens zeer de moeite waard. De eerste week in Cusco stond volledig in het teken van onze cursus Spaans. We werden iedere ochtend 4 uur lang gedoceerd door een oude maar super vrolijke Peruaanse vrouw. Onze lerares had heel wat ervaring op de basisschool, wat resulteerde voor ons in lessen met veel kinderlijke plaatjes en geluidjes. Zo legde onze lerares het Spaanse woord voor trein bijvoorbeeld uit door een plaatje van een oude stoomlocomotief te laten zien terwijl ze het geluid ´tjoekotjoek´ maakte. Volgens haar de ideale manier om een woord te leren. Echter, ik kan me alleen nog het plaatje en het geluidje herinneren. Al met al waren de lessen toch wel erg leuk en we hebben ook heel wat Spaans geleerd.

´s Middags na de lessen hadden we alle tijd om bijvoorbeeld de stad te ontdekken, ons uit te leven op een potje tafeltennis in het hostel of onze heupen los te schudden tijdens een salsales. De kruising tussen de Inca cultuur en de Spaanse cultuur, maakt Cusco een interessant geheel. Verder is het hoofdplein de ideale plek om even rond te hangen na een ochtendje Spaans bikkelen. Uiteraard hebben we ook de plaatselijke delicatesse geprobeerd zoals de alpaca steak en de gebraden cavia. Of het lekker was? Alpaca is heerlijk, cavia smaakt nergens naar. Dat kan twee dingen betekenen; cavia is vies of de cavia was stiekem een rat. We hoppen het eerste.

Na onze Spaanse lessen begonnen we aan onze eerste trektocht. En dat was niet de minste; een vierdaagse jungletocht naar de oude Inca stad Machu Picchu. Deze mooie tocht is eigenlijk niet te beschrijven met woorden. Toch ga ik een korte poging doen. De totale tocht laten we liever vertellen door de foto’s. De eerste dag van de tocht begonnen we met een downhill-mountainbiketocht in de ochtend, vervolgd door een raftingtocht in de middag. De tweede dag een hikingtocht, waar onze gids veel vertelde over de Incacultuur en ons naar heel wat mooie plekjes in de jungle leidde. De derde dag vlogen we als geoefende condors van berg naar berg met ziplines. En als kers op de taart stond de vierde en tevens laatste dag volledig in het teken van Machu Picchu. Naast de gave activiteiten in de mooie Peruaanse natuur, was de groep mensen waar we mee waren ook fantastisch. Het was min of meer de ideale tocht om het bijzondere Machu Picchu te ontdekken.

Na Machu Picchu sloten we Cusco in stijl af in het plaatselijke koffiemuseum. Hier hebben we de beste espresso ooit gedronken, gecombineerd met een heerlijke burger. Dit voelde als een mooi afscheid van de stad en de perfecte voorbereiding op de bustocht die ons die nacht te wachten stond. In tien uur bracht een bus ons naar Arequipa, Peru, wat het decor zal zijn voor onze volgende blog!

• 05 November 2015 - 17:09

Wil:

Wat hebben jullie een mooie reis ,prachtige fot'os en hier alles goed.Geniet maar verder